violina.ro Web analytics

Grădinița Online nu este o soluție de pandemie, este o metodă de conectare a părinților cu copiii

Nu este ușor să scriu despre Grădinița Online, proiectul la care lucrez acum, pentru că îmi vin în minte numai cuvinte de laudă. Totuși, voi încerca să povestesc un pic despre el, punctual și obiectiv (cât de mult pot).

Grădinița Online și-a început activitatea în septembrie 2020, deși pregătirile începuseră cu mult înainte.

Pentru cine nu mă cunoaște, am o fetiță care acum are 4 ani. O cheamă Eva și este un copil minunat, ca toți copiii.

Am dat-o la grădiniță la doi ani și șapte luni. Și de atunci a început toată distracția: nas înfundat, febră, gâtul roșu care au dus la muuuulte nopți nedormite. Știu că împart această poveste cu multe mame. Grădiniță, de fapt, însemna o săptămână (în cel mai bun caz) și celelalte 3 din aceeași lună – acasă. Deci, Eva era mai mult acasă, decât la grădiniță- clar.

Grădinița la care mergea atunci posta în fiecare zi poze cu copiii, și mi-era drag să mă uit la ele și la ce activități interesante făceau. Așa că m-am pus și eu pe căutat activități pe care le-am încercat cu Eva acasă. Au avut un adevărat succes, recunosc.

Asta mă motiva să mai caut, să mă pregătesc chiar pentru zilele următoare astfel încât ajunsesem să avem un program. Ca la grădiniță. 

Nu s-au schimbat foarte multe lucruri atunci când a venit pandemia. Eva oricum era mai mult pe acasă. Noi la fel, oricum lucram de acasă. Și aveam un program bine stabilit, în care se regăseau atât activități distractive, cât și educative. 

Atunci când a venit pandemia, și am văzut că TOȚI părinții sunt în situația noastră ne-am gândit că ar fi grozav să împărtășim programul nostru cu toată lumea, ba mai mult decât atât, să îl ducem la un alt nivel și să venim în ajutorul părinților care își lasă mereu copiii în grija bonelor sau bunicilor. Foarte puține bone sunt calificate în domeniu, iar bunicii fac ce pot ei mai bine și le suntem foarte recunoscători pentru asta, dar nu-i văd stând pe Pinterest să caute activități.

Așadar, cei mai mulți se limitează la nevoile de bază a unui copil: să fie curat, îngrijit, să mănânce bine și să iasă la o plimbare. Nu-i rău.

Dar ce facem în restul timpului?

Cea mai simplă soluție și la îndemâna oricui este: tableta/telefonul sau televizorul. Iar copiii, după 3 ani, au nevoie să exploreze. Au nevoie să încerce, să descopere lumea înconjurătoare cu formele și culorile ei. Să atingă, să amestece, să răstoarne, să audă, să asculte…și câte și mai câte.

Un program înseamnă timp salvat.

Credeți-mă. Când vine vorba de copii, calculele se fac puțin altfel, și rezultatul s-ar putea să fie diferit, dar un program este foarte important.

Este important atât pentru adulți, cât și pentru copii. Dacă sunt învățați să respecte un program/ o rutină, vor fi mult mai organizați și disciplinați când vor fi adolescenți și apoi adulți.

Sunt recunoscătoare că au rezonat cu această idee oameni faini. Oameni cu care am reușit să facem echipă și să clădim ceea ce astăzi se numește Grădinița Online.

Programul grădiniței este structurat în felul următor:

Sunt 52 de săptămâni.

Fiecare săptămână are o temă.

În fiecare zi apar 4 activități, însoțite de un Intro și un Outro.

Durata unei activități poate varia între 5-20 de minute. Depinde și de vârsta copilului.

Avem în fiecare săptămână activități de ritm, mișcare, meserie, poezie, poveste, jocuri matematice, și multă pictură, desen și crafturi.

Nu este obligatoriu copilul să le facă pe toate. Este în regulă să aleagă. Aceste activități nu trebuie să li se servească ca niște obligații. Scopul lor este să le stimuleze creativitatea și inteligența prin joc, iar ca acest lucru să se întâmple, trebuie să vină natural, să se asocieze cu ceva pozitiv.

Activitățile nu se transmit live, ceea ce înseamnă că atunci când copilul rămâne în urmă, poate să pună pauză și apoi să continue de unde a rămas. Acesta este și motivul pentru care am optat pentru înregistrări.

Live nu se face educație.

Este un haos, în care copiii nu învață aproape nimic. Ce-i drept a fost singura soluție pentru toate grădinițele în pandemie, și tot respectul pentru că s-au descurcat, au găsit mijloace de a ține legătura cu cei mici. Dar au făcut asta pentru că s-au văzut obligați să facă ceva.

Dacă e să tragem o linie, educatorii au fost la limită să cedeze psihic, alături de părinți, iar copiii oricum nu prea au făcut nimic. Efort mare, pentru un rezultat prea mic sau chiar egal cu zero.

Apoi mai intervine și programul părinților.

O mare parte au fost nevoiți să lucreze de acasă în această perioadă.

SĂ LUCREZE.

Nu au stat pur și simplu acasă în vacanță. Bineînțeles, programul de activități al grădinițelor/școlilor coincidea și cu programul de muncă al părinților. Nu cred că mai are rost să descriu o zi obișnuită din viața unei familii cu doi copii, unul cu grădiniță online și celălalt cu școală online. 

Deci clar, am exclus din start live-urile, deși ne dorim o interacțiune cu micuții înscriși la Grădinița Online. Probabil, în viitor, vom găsi o soluție să avem și întâlniri live.

Nu prea avem cum să excludem televizoarele și telefoanele din viața noastră. Bine, televizoarele da, dacă mă întrebați pe mine. Nu stau la televizor, dar stau mult la calculator. Asta fac, la calculator lucrez. Apoi am de dat telefoane. Nu am cum să exclud nici telefonul. Deci, automat, nu prea am cum să exclud aceste dispozitive nici din viața Evei. Mă vede zilnic la calculator și cu telefonul după mine.

Dar, este decizia mea cât o las și la ce fel de material are voie să se uite. Cum și eu de altfel, stau la calculator, dar nu stau să mă joc la el. Nici pe telefon. Fac lucruri importante 😀

Asta îi transmit și ei, dacă vrea să stea la tabletă, să urmărească ceva de calitate, ceva de la care are de învățat ceva. Și copiilor, credeți-mă, le place să se uite cum alți oameni fac ceva. Și așa încep. Întâi se uită, apoi vor să încerce și ei să vadă dacă le iese. 

Sigur că programul Grădiniței Online, ar trebui să vină ca o completare a educației formale.

Adică, recomandăm ca piticii să meargă la o grădiniță, pentru că au nevoie de socializare, de conectare cu alți copii. Apoi când se întorc acasă, pot alege să facă o activitate, două cu unul dintre părinți. Așa se conectează și ei, și mai și învață ceva împreună. Scopul acestor activități este de a deschide conversații. Unele subiecte nu pot fi abordate în detaliu (de noi), pentru că sunt subiecte sensibile, și fiecare părinte ar trebui să decidă cât și când să povestească copilului său. 

Încerc să mă opresc aici, s-a făcut destul de lung acest articol. În concluzie, ce vreau să vă zic este să încercați programul Grădiniței Online, pentru că aveți prima săptămână GRATUITĂ, deci clar aveți doar de câștigat.

Să luați cele mai bune decizii pentru copiii voștri. Să investiți în ei cât sunt mici, astfel vor investi și ei mai departe, bineînțeles, în ei 🙂

Să umpleți camera copiilor cu cărți și nu doar cu jucării.

Gânduri bune!

Pages: 1 2